Miten varautua sähköpulaan? Lue mitä Fingrid ja Helen kertoivat varautumisesta kiinteistönomistajille!
Raklin aamukahvilla 30.9. puhuttiin sähköpulasta, ja kuinka ammattimaiset kiinteistönomistajat voivat siihen varautua. Sähköpula tarkoittaa tilannetta, jossa sähkön tuotanto ja tuonti ulkomailta eivät riitä kattamaan kulutusta. Tällöin sähkönkäyttöä joudutaan hetkellisesti rajoittamaan huolellisesti suunnitelluin kiertävin sähkökatkoin. Tilaisuudessa tämänhetkistä tilannetta avasivat Fingridin johtaja Tuomas Rauhala ja Helen Sähköverkon palvelujohtaja Jouni Lehtinen ja käyttöpäällikkö Juho Kuokkanen.
Tuomas Rauhalan mukaan kiertävät sähkökatkot ovat viimeinen keino, joka pyritään ottamaan käyttöön sähköpulan torjumiseksi. Mahdollisesta sähköpulasta pyritään viestimään tuolloin mahdollisimman hyvin ennakkoon. Jos sähköpula näyttää mahdolliselta, kaikkiin suuriin sähköntuottajiin ja käyttäjiin otetaan suoraan yhteyttä ja kehotetaan tarjoamaan kaikki tuotanto ja kysynnänjousto markkinoille.
Jos toimenpiteet sähköpulan torjumiseksi eivät kuitenkaan auta riittävästi, käynnistetään kiertävät sähkökatkot. Sähkökatkot toteutetaan jakeluverkkoyhtiöiden toimesta. Tällä hetkellä yhdessä sidosryhmien, viranomaisten ja mediakentän kanssa käydään keskusteluja, mitä kanavia hyödynnetään sähköpulasta viestittäessä.
Mahdolliseen tehopulatilanteeseen päädytään, jos kyseessä on esimerkiksi
- Pitkäkestoinen pakkasjakso. Tällaisesta tilanteesta tulee tietoa mediassa. Tietoa pyritään jakamaan mahdollisimman laajasti myös eri toimijoiden välityksellä.
- Yllättävät häiriöt tuotantolaitoksilla. Häiriöissä puhutaan päivien ja tuntien aikajänteistä. On mahdollista, että tapahtuu esimerkiksi yllättävä, poikkeuksellinen häiriö, jolloin siirrytään jopa kymmenissä minuuteissa poikkeustilanteisiin. Häiriöketjut ovat mahdollisia, koska Suomi on huippukulutustilanteissa tuontiriippuvainen, mutta tällaiset yhdenaikaiset häiriöt ovat kuitenkin erittäin epätodennäköisiä.
Jos sähköpula näyttää mahdolliselta
- Fingrid on yhteydessä kaikkiin suuriin sähköntuottajiin ja käyttäjiin (markkinatoimijoihin) ja kehottaa tarjoamaan kaiken tuotannon ja kysynnänjouston markkinoille.
- Jos ajankohta tarkentuu, Fingrid pyrkii tiedottamaan laajemmin kellonajan, milloin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota sähkönkäyttöön. Samalla otetaan suoraan yhteyttä mahdollisiin markkinoiden ulkopuolisiin toimijoihin. On mahdollista, että tiedon levitessä laajalle voidaan välttää sähköpulatilanteet.
- Laissa määrätyn järjestelmävastuun nojalla Fingrid arvioi tarvittavan irtikytkettävän tehon määrää ja kestoa, ja jakaa tehon mahdollisimman tasapuolisesti jakeluverkkoyhtiöiden kesken.
- Fingridin pyytämän tehon perusteella jakeluyhtiöt ovat jo ennalta määrittäneet alueita verkoistaan, joita lähtevät kytkemään. Fingridin tehtävä on myös päivittää tarvittaessa tietoa irtikytkettävän tehon määrästä ja kestosta jakeluyhtiöille.
- Toimijat, joilla on mahdollista tehdä isoja joustoja, esimerkiksi 0,5-1 MW lähtien, voi olla suoraan yhteydessä Fingridin Tuomas Rauhalaan tai Arto Pahkiin.
Miten jakeluverkkoyhtiö Helen Sähköverkko toimii sähköpulatilanteessa?
Jos jokin tilanne sattuu isoissa siirtoyhteyksissä ja päälle sattuu ison tuotantolaitoksen vika, niin meillä on hyvin nopea vaste tarvittaessa sähköpulan toteuttamiseen, kertoo Helen Sähköverkon Jouni Lehtinen ja Juho Kuokkanen. Valmistautuminen ja varautuminen ovat osa verkkoyhtiön normaalia toimintaa.
- Helsingin sähkönkäyttökohteet on jaettu kriittisyysluokkiin ja ohjaava tekijä on se, että yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeimmät toiminnot varmistetaan.
- Sähköpulakatkoja vuorotellaan kahden tunnin välein, ja katkon jälkeen sähköt ovat noin 2-4 tuntia päällä. Arvio perustuu skenaarioihin, joita on tehty sähköpulaan liittyen.
- Katkot kohdistuvat koko Helsingin alueelle.
- Helenin verkkosivuilta löytyy tietoa sähköpulasta, miten siihen voi varautua, ja miten sitä voidaan ennaltaehkäistä kuormitushetkistä riippuen.
- Verkkosivuilta löytyy myös häiriökarttapalvelu.
- Helenin sivuilta voi myös tilata tekstiviestin sähkökatkoista.
- Tekstiviestipalvelun kautta saa tiedon sähkökatkon alkamisesta ja päättymisestä.
- Asiakkaat, joilla on voimassa oleva verkkopalvelusopimus Helen Sähköverkon kanssa, on liitetty tekstiviestipalveluun automaattisesti.
- Mahdollisuus tilata käyttöpaikkaan liittyvän häiriötiedotuksen useampaan eri puhelinnumeroon.
- Tekstiviesti lähtee niille asiakkaille, kenelle ensimmäinen katko kohdistuu.
- Helenin verkkosivuilla on mahdollista rekisteröidä useampi tilaaja Helsingin alueen käyttöpaikoille. Eli organisaatioiden on katsottava, ketkä ovat avainhenkilöitä ja huolehtia, että nämä henkilöt rekisteröityvät niille käyttöpaikoille tilaajiksi. Näin viesti menee suoraan oikeaan osoitteeseen.
- Jos on kysymyksiä sähköliittymiin tai -verkkoon liittyvissä asioissa, niin yhteydessä voi olla asiakasvastaava Minna Ollilaan (040 687 7207, minna.ollila@helen.fi)
Raklin asiantuntijat auttavat mielellään, jos sinulla on kysymyksiä energia-asioihin liittyen.
Kiinteistön elinkaari ja vastuullisuus
Mikko Somersalmi
0407207645
mikko.somersalmi@rakli.fi
Kiinteistöjen käyttö ja ylläpito, sisäilma-asiat
Juho Kess
0505343955
juho.kess@rakli.fi
Kiinteistöalan energiatehokkuussopimus
VAETS-yhteyshenkilö
Aija Tasa
0503272077
aija.tasa@rakli.fi
TETS-yhteyshenkilö
Olli-Pekka Pajala
0505169243
olli-pekka.pajala@rakli.fi