Etusivu » Rakli tiedottaa » Miten parantaa kiinteistöpalveluiden hankintaa? Tässä seitsemän vinkkiä
« Takaisin uutisarkistoonKiinteistöjen ylläpitoon käytetään Suomessa vuosittain noin 17,5 miljardia euroa. Ylläpidolla pidetään huolta 400 miljardin euron kiinteistövarallisuudesta. Alan haasteena on kuitenkin heikko arvostus, pula työntekijöistä sekä usein myös osaamisen ja motivaation riittämättömyys. Raklin toteuttamassa klinikassa tunnistettiin keinoja kiinteistöpalvelujen hankinnan parantamiseksi.
Kiinteistöpalveluita hankittaessa ensimmäiset haasteet ilmaantuvat usein jo kilpailutuksen yhteydessä. Saaduissa tarjouksissa hintahajonta on usein suurta ja halvimmat tarjoukset voivat olla selkeästi alihintaisia suhteessa pyydettyyn palvelusisältöön. Tarjousten laadullinen arviointi harvoin myöskään tuottaa suurta eroa tarjoajien välille.
”Kiinteistöpalvelualalla on tunnistettu useita haasteita työntekijäpulasta heikkoon arvostukseen. Kiinteistöpalveluihin kiinnitetäänkin yleensä huomiota vasta siinä vaiheessa, kun on havaittu ongelmia. Palvelujen tuottamisessa tarvittaisiin niin yhteistä kehittämistä tilaajan ja käyttäjien kanssa kuin kiinteistöpalveluyrityksen parempaa sitoutumista kohteeseen”, toteaa klinikan vetäjä ja Raklin projektipäällikkö Juho Kess.
Sopimuskauden aikana palvelutuotannon laadun seuranta on usein vaikeaa. Erityisesti sopimuskauden alussa sopimussisältöjen jalkauttamiseen tulisi kiinnittää huomiota, sillä usein itse työntekijöillä ei ole tietoa palvelusopimusten ja laatutasokuvausten sisällöstä.
Rakli käynnisti keväällä 2023 klinikan, jonka tavoitteena oli kehittää kiinteistöpalveluiden hankintaa. Klinikassa käytiin hankintaprosessi läpi tilaajan hankintastrategiasta ja kiinteistöstrategiasta alkaen päättyen palvelutuotannon johtamiseen ja suoriutumisen mittaamiseen.
Lue lisää uutisiamme