Etusivu » Rakli tiedottaa » Kokeilulaki kaavoitukseen vauhdittamaan taantumasta nousua
« Takaisin uutisarkistoonKiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava RAKLI on ehdottanut maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) uudistusprosessin alkumetreiltä lähtien lain täydentämistä kiinteistönomistajan mahdollisuudella valmistella kaava kunnan luottamuselimen päätettäväksi.
Kiinteistönomistajan kaavanvalmistelu parantaisi asuntotuotannon edellytyksiä kaupunkien kestävän kasvun tarpeisiin. Se myös lisäisi asemakaavoja ja rakennusoikeutta yhdyskuntarakenteellisesti hyvillä paikoilla, ripeyttäisi kaavaprosesseja ja parantaisi asemakaavojen toteutusvarmuutta.
”Koronan aiheuttaman taantuman seurauksena Suomi tarvitsee kiinteistönomistajan kaavanvalmistelumenettelyä heti. Tämä onnistuu laatimalla asiasta kokeilulaki ja ottamalla se välittömästi käyttöön. Kokeilulaki varmistaa osaltaan kiinteistö- ja rakentamisalan pysymisen talouden ja työllisyyden moottorina ja muutoksentekijänä kohti vähähiilistä yhteiskuntaa. Tällä on suuri merkitys aikana, jolloin julkinen sektori harkitsee tarkoin omien investointien toteuttamista”, toteaa johtaja Kimmo Kurunmäki RAKLIsta.
Kokeilulaki ei edellytä valtiolta taloudellista elvytystukea. Sen sijaan se helpottaa investointipäätösten tekemistä ja edesauttaa niiden ripeää etenemistä toteutukseen. Lailla on välittömiä työllistäviä vaikutuksia.
”Kokeilulaki olisi voimassa siihen saakka, kunnes uudistettu MRL tulee kokonaisuudessaan voimaan. Mitä nopeammin kokeilulaki saadaan käytäntöön, sitä paremmin sen kokemuksia ehditään hyödyntää MRL:n kokonaisuudistuksessa”, jatkaa Kurunmäki.
Kiinteistönomistajan kaavanvalmistelu sujuvoittaa myös lupavaihetta, sillä kaavapoikkeamisten käsittelytarve poistuu näiden hankkeiden kohdalta kokonaan. Investoijan näkökulmasta menettely varmistaa sen, että hänen valmistelemansa ja kustantamansa suunnitelma pääsee suunnittelun eri vaiheissa luottamuselimen käsittelyyn eikä jää yksittäisen viranhaltijan pöydälle.
”Ilmasto- ja kiertotaloustavoitteiden näkökulmasta menettely edistää täydennysrakentamista ja kehittää rakennettua omaisuutta resurssiviisaasti. Vajaakäytössä olevat kiinteistöt saadaan kaavoitettua ketterämmin uusiin käyttötarkoituksiin. Pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä tyhjänä olevat toimistotilat aiheuttavat arviolta 42 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Vajaakäyttöaste on kolminkertainen Tukholmaan, ja yli kaksinkertainen Osloon ja Pietariin verrattuna”, korostaa Kurunmäki.
Kiinteistönomistajan kaavanvalmistelu ei muuta vallitsevaa tilannetta, jossa kunnalla on kaavamonopoli. Kunnan päätettävissä on, laitetaanko kaava vireille vai ei. Se myös käsittelee valmistelijan toimittaman osallistumis- ja arviointisuunnitelman ja päättää voiko valmistelija edetä suunnittelussa. Tämän jälkeen kunta päättää kaavaehdotuksen hyväksymisestä kunnan esittelijän esittelemänä.
”Osa hankekohtaisesta kaavoituksesta tapahtuisi siis kiinteistönomistajan toimesta, mutta päätöksenteon ja kansalaisvuorovaikutuksen osalta normaalin kaavamenettelyn mukaisesti. Kunnan omat kaavoittajaresurssit voidaan kohdistaa aiempaa paremmin yksityiskohtaisesta sääntelystä kokonaisuuksien ohjaamiseen”, kertoo Kurunmäki.
RAKLI ehdottaa kokeilulakiin (ja myöhemmin MRL:iin) sisällytettäväksi asemakaavan laatimisaloitteen ja kaavanvalmisteluoikeuden seuraavaan tapaan:
Lisätietoja:
Kimmo Kurunmäki
johtaja
050 373 6144
Lisätietoa:
Kiinteistönomistajan kaavanvalmistelumahdollisuus