Aamukahvi Annankadulla: Määrämuotoinen ja laadukas tieto yhteiseksi hyödyksi
Ilman tiedon liikkumista ja avoimuutta ei kiinteistö- ja rakentamisala saa digitalisaatiosta täyttä hyöytä irti. Syyskuun Aamukahvi Annankadulla -tilaisuus tarjosi kaksi näkökulmaa tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen. Uusia työkaluja on syntymässä kiinteistön perus- sekä vuokraustietojen ja rakennustuotetiedon käsittelyyn. Niitä esittelivät Matti Heiskanen KTI Kiinteistötiedosta ja Kimmo Lehtonen Rakennustiedosta. Esitelty KTI:n työkalu on tuore, KIRA-digin rahoittama harmonisointihanke ja Rakennustiedon TEHO-hanke puolestaan jo useamman vuoden kansainvälisen vertailun ja kehittämistyön tulos.
Kiinteistöjä koskeva tieto on hajallaan ja sen elinkaaren aikaiseen hallintaan suhtaudutaan valitettavan lyhytnäköisesti, tilaisuutta isännöinyt Mikko Somersalmi harmitteli nykytilannetta. Nyt tarvitaan paitsi järjestelmien harmonisointia, myös lisää ymmärrystä tiedon hallinnan merkityksestä.
Uusi ratkaisu kiinteistötiedon siirtämiseen
”Saman tiedon jatkuva uudelleen hakeminen ja tuottaminen hukkaa resursseja. Onnistuakseen kiinteistöliiketoiminnassa jatkossakin pitää kaikilla ketjun jäsenillä olla tahto jakaa tietoa avoimesti, uudistaa prosesseja ja pistää ohjeistukset kuntoon”, korosti Mikko Somersalmi. Ajantasaiset ja kattavat kiinteistötiedot luovat perustan erilaisille palveluille.
Kiinteistösijoittamisen ja -johtamisen yhteinen tietomalli -määrittelyprojektissa linjattiin, mitkä tietosisällöt ovat keskeisimpiä kiinteistöliiketoiminnan päivittäisten prosessien näkökulmasta. ”Käytännössä on huomattu, että tiedon laadussa ja tunnuslukujen yhdenmukaisuudessa on paljon toivomisen varaa, mikä hidastaa työnkulkua”, totesi Matti Heiskanen. Jo siitä, että kiinteistön perustiedot ja vuokraukseen liittyvät tiedot virtaisivat sujuvasti rajapintojen kautta, olisi iso apu prosessien tehostamisessa ja tiedon hyödyntämisessä rakennuksen elinkaaren aikana.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tehtiin tietoja yhdistävän ja välittävän palvelualustan määrittelytyö ja nyt KIRA-digiltä on haettu rahoitusta ratkaisun toteutusvaihetta varten. ”Lokakuussa pääsemme toivottavasti aloittamaan toisen osan ja ensi kesään mennessä pitäisi olla valmista. Uskon, että ratkaisusta tulee sitä toimivampi, mitä enemmän kiinteistö- ja rakentamisalan toimijoita sekä järjestelmätoimijoita lähtee kehitystyöhön mukaan”, kannusti Matti Heiskanen. Tavoitteena on rakentaa koko toimialaa hyödyttävä, jatkuvasti kehittyvä palvelualusta.
Standardimuotoinen tuotetieto on kansallinen etu
Rakennustuotetiedon hallinta on vielä melko perinteisissä kantimissa paperisissa katalogeissa ja pdf:inä yritysten nettisivuilla. Niitä kuitenkin veivataan tuhansissa hankkeissa jatkuvasti, joten tehostamisen varaa on valtavasti. Tähän tarpeeseen syntyi TEHO-hanke, joka aloitti ongelmakentän kartoituksen ja ratkaisun kehittämisen vuonna 2013. ”Rakennamme yhtenäistä ja helppokäyttöistä kansallista tietokantaa, jonka kansainvälinen yhteensopivuus varmistetaan”, kuvaili Kimmo Lehtonen. Rakennustieto on lanseerannut termin ”rakennuksen tuoteseloste”, jonka rakennusliike voi luovuttaa eteenpäin, kun talo on valmis. Uusi ratkaisu tarjoaa huomattavasti nykyistä paremmat lähtötiedot kiinteistöjen ylläpitoon ja apua on luvassa myös rakennustuotteita koskevien viranomaisvelvoitteiden täyttämiseen.
TEHO-hankkeen aikana on havaittu, ettei tavarantoimittajilla ole vielä valmiutta tuottaa tietoa rajapinnan kautta. Tieto ei virtaa, mutta herääminen jakamisen tarpeeseen on tapahtumassa. ”Haastan tilaajia vaatimaan hankesuunnitteluvaiheesta alkaen, että tuotetiedon hallinta on asianmukaista ja sähköistä. Tiedon on oltava laadukasta ja luotettavaa, koska digitaalisessa maailmassa virheet kertautuvat aivan uudella laajuudella”, Kimmo Lehtonen muistutti. Jos kaikki osapuolet innostuvat tiedon sujuvasta virtaamisesta ja tekevät oman osuutensa sen edistämiseksi, voisi muutaman vuoden päästä olla mahdollista, että rakennustuotekauppakin siirtyisi puhelinlinjoilta sähköiselle aikakaudelle.