Young Professionals -verkosto: Kauppakeskuksilla vahva yhteiskunnallinen rooli
Nuoret kauppakeskusliiketoiminnan asiantuntijat kokoontuivat RAKLIin keskustelemaan kauppakeskusten yhteiskunnallisesta merkityksestä. Kuopiossa Matkus on huomioinut erityisesti perheet ja nuoret. Itis on puolestaan edustanut monikulttuurisuuden osalta jo vuosia sitä, mitä Suomi on tulevaisuudessa. Tämä ilmenee muun muassa järjestämällä yhteisiä tapahtumia myös muiden kuin perinteisten suomalaisten juhlapyhien aikaan. Innostavia esimerkkejä kertoivat Miia Kautovaara, Kirsi Feirikki ja Anna Homén.
Kuopiolainen Matkus perustuu kansainväliseen konseptiin, jossa kauppakeskus sijaitsee Ikean kyljessä. Matkuksen vaikutusalue on poikkeuksellisen laaja: asiakkaita tulee jopa kahden tunnin matkan päästä. Keskuksen vahvuus on elämyksellisyys, jonka avulla tulijoita on helppo houkutella kauempaakin. Tapahtumissa yhdistetään sujuvasti niin paikallisuutta, kiinnostavia artisteja kuin valtakunnallisten julkkistenkin vetovoimaa.
Intoa, ei häiriöitä
Sosiaalista vastuuta Matkuksessa kannetaan muun muassa ottamalla nuoret tiiviisti mukaan keskuksen arkeen ja huomioimalla erityisesti perheitä. Tavoitteena on tuottaa asiakkaille mukava kokemus ja taata heidän viihtymisensä. Matkus lounge on oma paikka nuorille, mutta heidän toiveestaan sinne ovat tervetulleita myös muut kävijät. ”Esimerkiksi ikäihmiset, miehet tai lemmikkieläimet ovat myös ottaneet loungen omakseen, ja käyvät siellä hengähtämässä ostosreissun tiimellyksessä. Tilan suunnittelussa olivat mukana nuoret, ja he itse osallistuvat myös tapahtumatuotantoon”, kertoi Miia Kautovaara. Young Professionals -verkosto kuunteli ihastuneena, kuinka hienosti nuoret ovat kantaneet vastuuta oman tilansa toteuttamisesta ja käytöstä. Ongelmia ei ole ilmennyt, vaikkei aktiivista valvontaa ole.
Monikulttuurisuus Itiksessä
Kirsi Feirikki ja Anna Homén kertoivat Itiksessä järjestettävästä yhteisestä tapahtumasta, joka huomioi erityisesti ramadania viettävät muslimiasiakkaat. Asia esiteltiin yrittäjäyhdistyksessä maaliskuussa, toukokuussa selvitettiin asiakkaiden toiveita radaman-kuukauden aikana tarkemmin ja kesäkuun alussa lähdettiin jo liikkeelle yli kahdenkymmenen kaupan voimin. ”Ennusteiden mukaan seuraavan vuosikymmenen aikana monikulttuurisuus lisääntyy Suomessa valtavasti. Meidän vaikutusalueellamme se on jokapäiväistä arkea jo nyt”, sanoi Kirsi Feirikki. Kampanja on herättänyt voimakkaita reaktioita puolesta ja vastaan, ja se on noteerattu laajasti myös mediassa.
”Itiksessä on erittäin moninainen asiakaskunta ja meille on todella tärkeää, että jokainen asiakas ja työntekijä tuntee itsensä keskuksessa tervetulleeksi. Olemmekin saaneet kiitosta siitä, että nyt muslimiasiakkaita on erityisesti huomioitu. Emme pane pahaksemme, vaikka meitä pidettäisiin Suomen suvaitsevaisimpana kauppakeskuksena”, Anna Homén totesi. Käytännössä ramadanin alkaessa kauppojen ja ravintoloiden henkilökuntaa on opastettu, mistä ramadanissa on kyse ja miten se vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen. ”Koko kuukauden ajan vuorokauden harvoihin aterioihin panostetaan todella. Päätösjuhla id-al-fitrin lähestyessä perheet hankkivat uudet juhla-asut ja lahjoja lapsille. Loppuhuipennukseksi lähdetään ravintoloihin syömään”, Homén kuvaili. Palautevyöry on Ramadan-kampanjan käynnistyessä ollut ennennäkemätön. Sen yhteisöllistä arvoa päästään arvioimaan heinäkuussa.
Young Professionals -verkosto on Nordic Council of Shopping Centersin, Suomen kauppakeskusyhdistyksen ja RAKLIn yhteinen tapa tarjota palvelua alle 40-vuotiaille jäsenilleen. Ryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa ajankohtaisen teeman äärelle. Tavoitteena on paitsi oppia uutta ja vaihtaa kokemuksia, myös lisätä alan vetovoimaa.